snelheidsregeling van een cilinder


figuur vergroten

De snelheidsregeling van de cilinder gebeurt door de lucht te "smoren" op de uitlaat.

t 0

Het ventiel wordt omgeschakeld. De druk p1 = 0 bar (atmosferische druk). Door de schakeltijd van het ventiel en de lengte van de leidingen zal het even duren (enkele ms) voor de perslucht de cilinder bereikt.

 

t 1

De druk p1 in stijgt snel naar haar maximum. ( reden: geen smoring en een klein volume )

De druk p2 daalt traag. ( reden: lucht wordt gesmoord en een groot volume moet worden ontlucht)

De trekkracht (naar links) uitgeoefend door de cilinder neemt af.

 

t 2

p1 = p2

Vanaf dit punt zal de zuiger een drukkracht uitoefenen. De cilinder blijft nog ingeschoven staan omdat de uitwendige kracht op de cilinder nog groter is dan de drukkracht van de zuiger. Indien er geen uitwendige kracht zou aanwezig zijn, dan zou de cilinder vanaf tijdstip 2 beginnen uitschuiven.

 

t 3

p1 is op zijn maximum. De druk p2 moet verder dalen.

 

t 4

F (zuiger) = F (uitwendig)

Vanaf dit punt zal de zuigerkracht groter zijn dan de uitwendige kracht en zal de cilinder beginnen uitschuiven. De tijd tussen punt 0 en punt 4 is de dode tijd van de cilinder. Vanaf dit punt zal het volume 1 groter worden en zal dus de druk p1 dalen. Volume 2 zal kleiner worden waardoor de druk p2 minder snel zal dalen.

Tussen t 4 en t 5

Voorbij tijd nr 4 zal F(zuiger) groter worden dan F(uitwendig). Hierdoor bekomen wij een krachtenoverschot. Deze zal een versnelling veroorzaken op de bewegende massa. ( F = m . a )

Als de cilinder te snel uitschuift zal de druk p1 nog verder dalen en zal de druk p2 minder snel dalen of zelfs stijgen. Hierdoor zal de cilinder dan afremmen.

Als de cilinder te traag uitschuift, dan zal de druk p1 niet dalen of zelfs stijgen, en zal de druk p2 sneller dalen. Hierdoor zal de cilinder dan sneller beginnen uitschuifen.

 

Besluit:

Een dubbelwerkende cilinder met smoring op de uitlaat is tijdens zijn beweging in stabiel evenwicht

 

klik hier voor meer informatie over het snelheidsregelventiel